Tuesday, June 9, 2009

Cuti Sekolah - Saat Yang Paling Indah

Teringat zaman sekolah mase dulu2 waktu belum akil baligh lagi..sape tak suke bile time cuti sekolah tul tak??? Time ni la boleh bangun lambat tp subuh kena bgn skejap la klau tak kena simbah air la jawabnye..waktu malam boleh lepak simpang sampai pagi layan 'gitu2'...keje rumah cikgu bg letak tepi last minit br buat mane yg sempat..petang2 kdg gi mancing atau godak parit..bab ni cikli master la..lastik burung pun satu aktiviti yg aku buat,kadang main gasing ngan kawan2..klau setakat cuti seminggu dua memang tak cukup!

Bagi yg rajin aku tengok diaorang ambik upah noreh atau nyawit. Ade gak kawan2 aku yg ambik upah baja atau mancah kebun org..poyo kot yg rajin turun kebun hehehe...aku plak tak reti noreh so aku ambik upah ngarit rumput je la dpt la upah sikit2 lepas wat beli rokok hehehe...


Itu dulu..zaman sekarang klau cuti sekolah mak bapak sibuk plan nak gi jln2 bawak anak2..bagi aku tu bagus nak elak dr benda2 negatif tu dr berlaku..cuti sekolah ni aku plan bawak diaorg jln dekat2 aje..bagi aku jauh atau dekat tak kisah asal kiter dpt gunakan mase berkualiti tu sebaik mungkin.Time ni la kita bleh refresh balik lepas bercuti. Aku pulak suker layan ngan beli buku2 cerita tp aku tengok diaorg x berape minat sgt..tp takpe mungkin dia belum faham lagi..


Kesimpulannya gunakan peluang cuti sekolah ini sebaik mungkin supaya anak anda rasa dihargai...

9 comments:

bain said...

cuma nak tambah sikit, jgn anggap masa berharga dengan anak2 adalah masa kita free. masa berharga dgn anak mungkin masa anak2 nak tido, masa anak sedih, bila kita bersama mereka dlm saat mereka amat memerlukan kita itulah masa paling berharga buat anak2 dengan kita.

Jika kita pandai mencari masa berharga itu, mereka akan menjadikan kita sebagai idola, shelter atau mungkin pedoman mereka untuk mengharungi kehidupan yg makin mencabar.

Layan kerenah anak tapi jgn layan perangai anak....lu fikirlah senkiri

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Ya.. Cuti sekolah saat paling indah bagi seorang mama spt aku. Bestnya.. kenapa la cuma 2 minggu? Tak cukup la. Tok.. ko suruh diorg tmbh lg sebulan Tok... he3.

Klu mengimbau kenangan silam, cuti sekolah tiada indahnya sbb aku lebih suka sekolah..best..dpt jumpa ehem2...

Entah la BB (eh ko makin tinggi ya.. terkejut aku ari tu).. aku pun tak pasti sewajarnya ke aku mengharapkan ank2 aku jadikan aku idola.. aku rasa dlm diri aku ni terlalu banyak yg kurangnya... biarlah mereka mengidolakn ayah mereka je atau pun mengidolakan nenek mereka (emak aku) yg kuat dan tabah.

A - susahnya nak jumpa ko ya? Facebook (FB) ko apa cita? Aku jumpa Illa kita kat sana..

bain said...

Ko last nampak aku masa umur 15thn skrg dah berapa sam 35thn 8 bln, itu ko tak nampak aku masa umur aku 22-26 thn, slim tapi berketul2. huuuuu...masa tu tak yah cite lah..

tp gedik ko masa jalan tak berubah, kalau aku kenal ko pun sbb gedik ko je, muka aku tak berapa cam..maklumlah dah tue..

Cuti sekolah dah nak habis, rutin harian dah nak bermula...selamat....

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Ni yg aku malas nak puji mamat ni..heee tak kuasa I, badan ketul la.. apa la...

Siapa yg tua? Ko? Aku? Eh aku ni sungguhpun tua ni aku rasa aku masih boleh cam la kalau takat muka teman-teman hingusan tu BB... apa da ko ni... Even ada yg makin tinggi, makin putih ke apa ke... makin menyombong ke... Insyallah la masih boleh la nenek mengingat2 muka kawan2 nenek tu...

Biarlah org nak kata nenek gedik pun... nak wat mcm mana.. penat dah nenek m'repair siang malam tapi tetap jugak org kata nenek gedik...

Nak tanya si Kyra la mcm ni..

"Kyra..auntie Sam x gedik kan Kyra? Kan? Nanti Auntie bagi gula2... bestt..."

Untuk selamat.. biarlah nenek duduk rumah je diam-diam... waaaaa!!!!

Doyok said...

wei saper ni yg berani ckp bokde ni 'GEDIK' kang aku cili mulut dier.."oooo biasa nie!"

bain said...

zaman nak mengurat dah berlalu, nak membodek dah tak laku...yg tinggal hanya cebisan kenangan silam yg sentiasa berpahat di lubuk hati yang dalam.

Andainya dapat kau ulang semula suatu zaman yg bernama remaja, rasa tak dpt jugak kot...competitor ramai beb, tp kalau ayat power boleh kot.

Kat depan rumah aku bnyk cili, cili kampung, cili kerawet amik je FOC

Doyok said...

ko wat aku ketawa la bro..kawe baru nak tunjuk skill lamer hahahaha..ko pun aper kurangnye mulut manis gak bro

comeisari said...

ko tanya kyra...dah sah2 kyra tu pun gedik gak....hahahahahaha..

bain said...

mulut manis umpama madu dan kurma, semakin kerap kita makan semakin banyak khasiatnye dan tak mendatangkan mudarat...semut pun tak hurung

manis umpama gula, semakin kerap kita makan semakin bnyk bahayanye...di mana ada gula di situ ada semut menghurung....

Manis mana kita berada?? Fikir2 kan lah