Monday, August 3, 2009

..................

Kisah ni saya dapat masa saya tengah mendengar khutbah jumaat lepas. Bukan nak mengata tapi mengumpat je....

Bila kita masuk masjid pd hari Jumaat kebiasaannya akan berlakulah sorong, tarik dan pegang. bila ada orang sorong akan ada orang tarik dan pegang,...tp bila ada orang sorong ada pulak orang tolong sambung sorong.....lantaklah itu mereka punya hal kan...

tapi yang menarik perhatian saya ialah yang tukang tarik dari orang yg menyorong lalu mereka memegangnye....bermacam gelagat yg dpt saya lihat, ada yg nak menunjuk apa yg mereka buat, ada yg nak menyorokkan apa yg mereka tgh buat.

Bila difikir2kan.., kenapa agaknye mereka berkelakuan begitu yer...senang je perbuatan tu...ada lubang kecil, jolok atau sorong je benda yg nak di masukkan tu,...dah masuk habis cerita, tak usah di kenang2kan...buat benda tu seikhlas hati, insyaAllah akan ada balasannya....

Kalau lah benda tu kita boleh panggil RM1, RM5, RM10 dan RM50 dan mereka boleh berkata2 apalah agaknye yg mereka bualkan atau katakan tentang tuan mereka terdahulu.....

Tepuk dada tanya iman

3 comments:

Doyok said...

Bila ku sepi ku termenung ku biarkan air mata ku berlinangan...lala..lalala..laa

bain said...

kau yang ku sayang RM50, kau yg ku rindu RM50...kalau ada RM100 itu yg ku rindu....

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Oh cerita pasal kt Mesjid ya ni? Aku pun ada satu cerita tentang kat mesjid ni minggu lepas...

Aku tak paham la kenapa ya ada sesetengah org tu dia mcm nak kata tak belajar.. muka macam terpelajar tapi buat tak reti.

Mcm ni kisahnya... kalau dulu time aku sekolah kat asrama, kalau masuk kat surau je..

"Dik.. kat surau jgn cerita hal dunia lagi!" gertak kakak senior pd kitorang yg junior dan kebodoh2an lagi kejahilan ini. Tu yg aku terus praktikkan sampai skrg walau kadang tu terlepas jugak la.. biasa la manusia..

Tapi yg kisah aku tak puas ati nk cerita ni ialah ada ke sorang kakak tu (minggu lepas tu la).. dh la org lain tgh sholat.. suara dia tu satu masjid rasanya boleh dengar bagai halilintar, kuat berdegar2.. bergossip plak tu. Aku rasa muslimah yg kat situ mesti tak kyusuk..nak marah pun ada.. tp tgh sholat punya pasal tak de la mereka marah. Doniaaa... Doniaa... nak gossip pun cuba la berbisik2 dan tak mengganggu kententeraman awam.

p/s: Pesal la ko guna font halus sgt tu ha? Adoiii naik rabun mata aku.

~~~ RUANGAN INI IALAH RUANGAN LEPAS GERAM!!! GRRR...~~~~~