Sunday, November 2, 2008

Kisah Kasih Suami Pada Isteri
Pak Mat adalah seorang penduduk sebuah kampung Selatan Malaysia. Pada pertengahan bulan Mei yang lalu isterinya yang bernama Maznah telah meninggal dunia kerana diserang penyakit jantung.

Pak Mat yang berusia menjangkau empat puluhan (dalam 35thn lah) telah diperhatikan oleh jiran-jirannya agak luar biasa semenjak kematian isterinya. Beliau akan pergi ke kubur isterinya sebanyak tiga kali (3x oooo...) sehari. Pak Mat pergi pada waktu pagi, tengah hari dan petang untuk menyiram kubur isterinya (kalau tak hujan da...) lebih dari dua minggu secara berterusan. Ada setengah dari jiran dan penduduk tempatan beranggapan Pak Mat begitu cintakan isterinya.

Pada suatu hari salah seorang saudaranya yang terdekat telah betanya, "Aku ndilok Pak Mat ki sayang mbanget karo bojomu nyampek sanggup nyang kubor mbendino, telong kali sedino pulak ea kue. Pak Mat mboco opo mbendino nyang kuboran. lek aku mbohlah...". Pak Mat menjawab, "saktenane saurong bojo ku ninggal dae eneng ngomong kare aku....lek arep kawin meneh lepas dae ninggal tunggulah suket neng kuburan ne tukul (tuoh) ndisek, pasal kue aku mbendino nyang kuburan ne, mbojo winih suket kare nyiram kuburan ne gen endang tukul (tuoh) suket te......"

No comments: